Kondičný tréner vek: 48 IPI skóre: 129
Kondičný tréner Maroš Molnár sa preslávil v roku 2017 účasťou v televíznej šou Extrémne premeny, v rámci ktorej pomáhal so stratou hmotnosti ľuďom s obezitou. Rodák zo Žiaru nad Hronom je jedným z najuznávanejších trénerov na Slovensku a medzi jeho klientov v kondičnej príprave v minulosti patrili mnohé športové hviezdy. Má vlastné centrum funkčného a silového tréningu Molfit, ktoré založil v roku 2007, je autorom fitnes aplikácie Molfit’s Functional Training. V minulosti sa venoval zjazdovému lyžovaniu, basketbalu či atletike, v ktorej sa zúčastňoval aj na majstrovstvách Slovenska. Na Instagrame zdieľa najmä tréningové tipy a videá. V roku 2020 sa v rebríčku top influencerov Slovenska umiestnil na 12. mieste, o rok nato sa stal jednotkou.
Youtuberka vek: 29 IPI skóre: 119
Sandra Sviteková je vyštudovaná učiteľka filozofie a histórie, ktorá v roku 2016 založila youtubový kanál Dejepis inak. Na ňom publikuje videá, v ktorých pútavo vysvetľuje rôzne javy a súvislosti z histórie. Dejepis inak má viac ako 162-tisíc odberateľov a od čias vzniku zaznamenali Sandrine videá vyše 13 miliónov videní. „Primárne mi ide o popularizáciu vedy. Mojím cieľom je predovšetkým u mladých ľudí vzbudzovať záujem o dejiny a medzi širokou verejnosťou prebudiť lásku k histórii,“ predstavuje Sandra svoj projekt. Do rebríčka top influencerov podľa agentúry GroupM a Forbesu sa dostala v roku 2021 po prvýkrát a rovno v ňom obsadila druhé miesto. Okrem tohto úspechu ju tento rok slovenský Forbes zaradil do rebríčka mladých a úspešných 30 pod 30 v kategórii Veda a vzdelávanie.
Youtuber vek: 20 IPI skóre: 119
Juraj Šlauka, ktorý na internete vystupuje pod prezývkou JurajVie, tvorí edukačné videá, v ktorých sa zameriava na rôzne otázky, na ktoré ľudia hľadajú odpovede. Dozviete sa tak napríklad to, prečo je zívanie nákazlivé, nájdete tam videá o inflácii, rakovine, socializme aj kapitalizme, trikoch obchodníkov či o tom, ako vznikol život alebo ako nenaletieť na pyramídovú schému. Videá sú spracované graficky a doplnené hovoreným slovom, Juraj v nich priamo nevystupuje. Prvé video publikoval na YouTube v roku 2017, odvtedy jeho tvorba na tomto kanáli dosiahla viac ako 40 miliónov videní. Video s najviac videniami (viac ako milión a pol) sa venovalo téme „Koľko čoho ťa zabije“. Medzi substanciami nie sú len drogy či alkohol, ale napríklad aj obyčajná voda, čokoláda alebo soľ.
Recenzent áut vek: 44 IPI skóre: 119
Rasťo Chvála sa v rebríčku top influencerov Slovenska umiestnil v roku 2019 na 1. mieste, o rok nato sa posunul na 2. priečku. Začiatky mediálnej kariéry Rasťa Chválu, ktorý stojí za youtubovým kanálom Garáž.tv, siahajú do roku 1995, keď mal v rádiu Lumen vlastnú motoristickú reláciu. Po odchode pôsobil viac ako dekádu ako auto-moto redaktor vo vydavateľstve Petit Press, kde rozbehol automobilovú podstránku denníka SME. Vlastný projekt, v ktorom recenzuje automobily, sa rozhodol založiť v roku 2015 spolu s manželkou Katkou, ktorá sa zhostila úlohy kameramanky. Rokmi pôsobenia začal na kanáli pracovať s tímom ľudí, dnes videá spolu s ním recenzuje aj Martin Šulek alias Šulko. Rasťo záľubu pretavil na zárobkovú činnosť, dnes mu firmy za recenzie áut platia. Jeho videá patria na slovenskom internete k najsledovanejším vo svojej kategórii.
Fotografka vek: 26 IPI skóre: 118
Začínala blogom a úpravami už existujúcich fotografií a obrázkov, ktoré upravovala cez program Photoshop, čo ju inšpirovalo k nafoteniu niečoho vlastného. Spočiatku sa štylizovala do polohy fashion a portrétovej fotografky. Okrem známych ľudí fotí aj tých obyčajných a tiež sa venuje foteniu svadieb. Do povedomia mnohých fanúšikov sa dostala vďaka fotografiám z ciest po svete. V minulosti sa vydala do Ázie, kde si skúsila dobrovoľníctvo v Kambodži, aj na cestu po Vietname, Thajsku, Srí Lanke a Indii, kde strávila najviac času. Ako povedala v jednom rozhovore, jej fotografickým ideálom kedysi bola Annie Leibovitz, v súčasnosti je to dokumentárny fotograf Steve McCurry. „V mladosti som túžila fotiť Irinu Shayk a Adrianu Limu. Ale v posledných rokoch, odkedy som okúsila travel fotografiu, tak od snov fotiť celebrity upúšťam. Láka ma fotenie bežných ľudí vo svete a ich životy,“ odpovedala vlani Forbesu na otázku, kto je jej fotografickou métou.
Youtuber vek: 28 IPI skóre: 118
Bratislavčan Peter Popluhár, ktorý vyštudoval ekonómiu na Masarykovej univerzite v Brne, stojí za obľúbenou youtubovou paródiou na Harryho Pottera s názvom Dano Drevo, ktorá sa virálne šírila po slovenskom internete pred viac ako 10 rokmi. Na YouTube má dva kanály, jeden nesie názov PPPeter, druhý PPPíter. Práve na tom druhom aktívnejšie publikuje vlogy, v ktorých sa venuje napríklad paródii jednotlivých krajín sveta, cestovaniu a komediálnym skečom. Tiež napísal knihu o cestovateľských zážitkoch s názvom Kde všade som (ne)zomrel a pre RTVS natočil zábavný dokumentárny seriál o cestách v Afrike, v ktorých ukazuje miestnu krajinu, ochutnáva tamojšie jedlá a spoznáva ich kultúru. Vo vlaňajšom rebríčku top influencerov obsadil 17. pozíciu.
Kuchár vek: 43 IPI skóre: 117
Martin „Pyco“ Rausch sa pohybuje vo svete médií už od roku 1993. Kariéru odštartoval vo Fun Rádiu, kde pracoval ako hudobný moderátor a redaktor. Prelomovým bodom bolo moderovanie prvej série Slovensko hľadá Superstar, zatiaľ posledným projektom, kde ho bolo výraznejšie vidieť v role moderátora, boli štyri série šou Tvoja tvár znie povedome. V súčasnosti sa venuje natáčaniu kulinárskych videí, ktorými sa snaží ľudí motivovať k vareniu. Pyco vyštudoval hotelovú akadémiu a svoju záľubu vo varení pretavil do trojice kuchárskych knižiek, ktoré sú zamerané na vegetariánsku stravu. Inšpiráciou mu je aj grécka kuchyňa, ktorú obľubuje, podobne tak aj cestovanie po krajine Peloponézskeho polostrova. Pred vyše 15 rokmi sa dokonca venoval štúdiu novogréčtiny.
Greenfluencerka, aktivistka vek: 25 IPI skóre: 116
Natália sa od 14 rokov aktívne venovala modelingu, neskôr začala blogovať. Módu študovala na Amsterdam Fashion Institute, kde sa venovala téme udržateľnosti v odevnom priemysle. Zviditeľnila sa populárnym videom o svojej iniciatíve #everyindividualmatters, v ktorom odhaľuje fakty o fast fashion a zahltení planéty plastami. V tejto aktivite pokračuje aj prostredníctvom sociálnych sietí, kde pravidelne zverejňuje príspevky o neetických praktikách známych módnych najmä fast fashion značiek. Propaguje domácu módu či nakupovanie v second handoch a spolupracuje so značkami, ktoré vyrábajú svoje produkty na udržateľnej báze, z prírodných surovín. Prostredníctvom svojej iniciatívy zbiera finančné prostriedky pre rôzne občianske združenia. Ako environmentálna aktivistka bola jednou z iniciátoriek najúspešnejšej online petície na Slovensku #klimatapotrebuje.
Profesionálna lyžiarka vek: 26 IPI skóre: 116
Petra Vlhová je špičková slovenská zjazdová lyžiarka, ktorá má na konte 20 víťazstiev v pretekoch Svetového pohára. K lyžovaniu sa dostala vďaka tomu, že jej rodina otvárala každú zimu v dvoch strediskách svoje bufety. Ako 17-ročná debutovala na Svetovom pohári v alpskom lyžovaní, kde skončila na 11. mieste. V roku 2014 prvýkrát reprezentovala našu krajinu na zimných olympijských hrách, kde sa v slalome umiestnila na 19. mieste. Fanúšikom na sociálnych sieťach ponúka zábery zo svahu, ale aj pohľad do zákulisia lyžovania. Počas kariéry rozbehla úspešné spolupráce s viacerými známymi značkami. Magazín Forbes ju v roku 2016, vtedy ako 20-ročnú a čerstvú držiteľku prvého slovenského zlata z majstrovstiev sveta, zaradil do rebríčka 30 pod 30. Vlani sa v rebríčku top slovenských influencerov umiestnila na 5. mieste.
Trénerka vek: 27 IPI skóre: 114
Žilinčanka Simona Kozerawski je fitnes trénerka a nadšenkyňa zdravého životného štýlu. Svoju vášeň sa jej podarilo pretransformovať do úspešného profilu na Instagrame, kde jej odporúčania sledujú desaťtisíce fanúšikov. V minulosti pracovala v londýnskej korporácii, kde sa však nemohla venovať športu v takej miere, ako by chcela. Keď sa presťahovala do obce Terchová, rozhodla sa ľuďom pomôcť nájsť cestu k pohybu. Okrem fitnes tutoriálov a informácií zo zákulisia trénovania nájdu fanúšikovia na jej sociálnych sieťach aj odporúčania na zdravé doplnky stravy, napríklad aj od slovenských výrobcov, či rôzne tipy na zdravé jedlá. Tiež ponúka tréningové plány na doma. Je ambasádorkou niekoľkých značiek, ktoré súvisia práve so zdravým životným štýlom. Oproti minuloročnému rebríčku top influencerov si pohoršila o štyri miesta.
Teoretický fyzik vek: 32 IPI skóre: 114
Samuel Kováčik, hlavná tvár a najaktívnejší člen Vedátora, založil tento vzdelávací projekt v roku 2016. Jeho cieľom je popularizovať vedu na Slovensku, okrem toho z času na čas vyvracia hoaxy. Samuel pôsobí na Fakulte matematiky, fyziky a informatiky Univerzity Komenského v Bratislave a čiastočne na Masarykovej univerzite v Brne. Ako píše na svojom webe, karmu si napravuje práve písaním článkov o čo najnormálnejších témach, ako sú oblaky, rôzne zvieratá či stromy. Na projekte Vedátor spolupracujú aj ďalší ľudia, napríklad odborný asistent na Katedre teoretickej fyziky Fakulty matematiky, fyziky a informatiky UK v Bratislave Juraj Tekel, postdoktorand na Univerzite v Tromsø v Nórsku Lukáš Konečný či matematický fyzik Fridrich Valach.
Moderátorka vek: 32 IPI skóre: 113
Veronika začínala v roku 2013 ako redaktorka Televíznych novín v televízii Markíza. Aktuálne je na rodičovskej dovolenke s dcérou Sárou, ktorá často figuruje aj v jej príspevkoch na sociálnych sieťach. V nich sa venuje téme rodičovstva, rovnoprávnosti žien, charitatívnej činnosti, ale aj osvete v oblasti zdravého životného štýlu a starostlivosti o telo. Na svojom youtubovom kanáli Very Veri recenzuje knihy či podcasty a spolu s manželom a známym moderátorom Matejom „Sajfom“ Cifrom sa venuje aj témam partnerského života. Od roku 2017 má vlastnú talkshow Sit down s Veronikou, kde spovedá inšpiratívne ženy a inšpiratívnych mužov. V RTVS vedie ženskú diskusnú reláciu Silná zostava, v ktorej sa spolu s ďalšími ženami rozpráva o slabých miestach našej spoločnosti.
Herečka vek: 27 IPI skóre: 113
Mária Bartalos debutovala na televíznej obrazovke v seriáli Aféry. Preslávila sa postavami v seriáloch Pod povrchom či Kukučka. Okrem toho stvárnila postavu Lindy v populárnom seriáli televízie Markíza Oteckovia. Na filmové plátno sa dostala vďaka postave v trileri Trhlina. V roku 2018 sa zúčastnila úspešnej šou televízie Markíza Tvoja tvár znie povedome. Aktuálne je na rodičovskej dovolenke so synom Noelom a s manželom Adriánom čakajú druhé dieťa. Vo svojich príspevkoch na sociálnych sieťach sa momentálne venuje rodičovskej tematike, tiež zobrazuje dianie zo života rodiny, pričom často sa v nich objavuje spomínaný syn Noel.
Greenfluencer vek: 38 IPI skóre: 111
Rodený Bratislavčan Michal Sabo sa v médiách začal objavovať od svojich 14 rokov, keď nastúpil do dnes už zaniknutého Rádia Okej (predtým Rádio Koliba). Len nedávno však ohlásil koniec svojej moderátorskej kariéry, ktorú uzavrel po takmer štvrťstoročí. Posledných šesť rokov sa jeho hlas ozýval z rádia Expres, predtým pracoval v rádiu Europa 2, ľudia ho poznali aj ako porotcu v šou Nákupné maniačky a moderátora rôznych televíznych formátov. V súčasnosti sa zameriava na osvetu ekológie, čo sa prejavilo aj v jeho príspevkoch na sociálnych sieťach, v ktorých sa venuje predovšetkým klimatickej zmene. Vo voľnom čase napríklad zbiera odpadky a snaží sa inšpirovať ľudí, aby to robili aj oni. Spoločenská zodpovednosť a uvedomelejší život sú tiež témou jeho podcastov s názvom Sabo Sebou.
Spisovateľka a podnikateľka vek: 38 IPI skóre: 111
V minulosti známa najmä ako moderátorka, herečka s nomináciou na Českého leva, od narodenia dvojčiat Matildy a Ely aj spisovateľka, podnikateľka a influencerka. Dcéra herca Borisa Farkaša stojí za úspešnou značkou Koláčová, pod ktorou navrhuje dnes už ikonické pásikavé tričká s nápismi a ktorá je na trhu viac ako desaťročie. V roku 2017 s vtedajším priateľom a súčasným manželom Petrom Tormom rozbehli biznis s krytmi na telefóny s vtipnými nápismi, heslami aj zaujímavými ilustráciami od slovenských maliarov, grafikov či dizajnérov. Väčšina jej ponuky je lokálnou produkciou. Jej knihy s tematikou materstva sa stali predlohou seriálu TV JOJ Som mama, kde stvárnila hlavnú úlohu. Okrem toho Kristína Tormová bloguje o rôznych spoločenských témach a predminulý rok sa stala trojnásobnou mamou.
Blogerka vek: 33 IPI skóre: 110
Silvia Križanová je bývalá modelka, jej tvár môžu ľudia poznať z reklám, časopisov či finále Miss Universe z roku 2009. Ako povedala v jednom rozhovore, modelkou sa chcela stať už v 12 rokoch, jej sen sa pomaly začal plniť o dva roky neskôr. Okrem toho je aj nadšená športovkyňa a spolumajiteľka e-shopu Oneandsixos, ktorý ponúka minimalistické zlaté či strieborné doplnky s gravírovaním. Ten vlastní s partnerom Tomášom Grbavčicom známym pod prezývkou TomeTattoo. Tento rok sa stala dvojnásobnou mamou. Na svojich sociálnych sieťach sa venuje témam týkajúcich sa materstva či starostlivosti o telo. Je obľúbenou ambasádorkou mnohých značiek a dlhodobo spolupracuje napríklad so sieťou potravín Kraj či so značkou vlasových produktov Wella. Zatiaľ sa objavila vo všetkých troch rebríčkoch top influencerov podľa prieskumu agentúry GroupM.
Herečka a komička vek: 31 IPI skóre: 110
Eva Kramerová, ktorú ľudia poznajú najmä pod pseudonymom Evelyn, sa preslávila viacerými virálnymi videami. To najznámejšie vyšlo v roku 2014 a vtipkuje na adresu chorvátskych kún. V roku 2015 sa objavila v komediálnom seriáli Svet podľa Evelyn, na ktorom sa podieľala aj námetom. Od roku 2018 bola moderátorkou známej televíznej šou Farma, objavila sa aj ako účinkujúca v televíznej speváckej a tanečnej šou Tvoja tvár znie povedome. Podcast „jauuu, PS: to bolelo“, ktorý moderuje spoločne s herečkou Petrou Polnišovou, sa venuje rôznym situáciám, ktoré môžu nastať vo vzťahoch. V roku 2020 ju magazín Forbes zaradil do rebríčka 30 pod 30, a to v kategórii Umenie, kreatívny priemysel a zábava. Rada sa púšťa do nových výziev a hovorí, že sa vždy snažila vytvárať si vlastné možnosti.
Herečka vek: 46 IPI skóre: 109
Prvý hraný film nakrútila už ako 10-ročná, hraniu sa venuje dodnes. Od 16 rokov bola členkou Radošinského naivného divadla, neskôr pôsobila v Činohre SND, Štúdiu L+S, Astorke Korzo ´90 či v Divadle Aréna. Jej popularita ďalej narástla po účinkovaní v rôznych televíznych seriáloch. Hrala v Ordinácii v ružovej záhrade či Búrlivom víne, momentálne ju možno vidieť ako jednu z ústredných postáv v seriáli Oteckovia. Je držiteľkou viacerých hereckých ocenení vrátane Osobnosti televíznej obrazovky. Spolu s manželom, tanečníkom a choreografom Jaroslavom Bekrom, sa stali tvárami príručky rodiča „Viete, čo robia vaše deti?“ od vydavateľstva Barecz & conrad books, na ktorej tvorbe sa aj aktívne podieľali. V roku 2019 sa v rebríčku top influencerov Slovenska umiestnila na 12. mieste, po ročnej „pauze“ sa doň opäť vrátila.
Vlogerka vek: 20 IPI skóre: 109
Janka Žampachová vytvára videoobsah, ktorý sa nezameriava na konkrétne témy. Jej videá na kanáli Jancucik dosiahli dokopy už viac ako 12 miliónov videní. Okrem neho prispieva aj na druhý kanál Gamecucik – založila ho pred rokom, ktorého obsah tvoria gaming videá, streamy a dlhšie videá. Mladá vlogerka ponúka aj vlastný merch, známa je aj na platforme Tik Tok. Otvorene hovorí o tom, že ako 6-ročná absolvovala prvé sedenie u psychológa, časom sa u nej prejavila anorexia. V roku 2016 ju pre nízku váhu a potenciálny kolaps organizmu hospitalizovali na detskom psychiatrickom oddelení. O rok nato založila spolu s mamou a ujom organizáciu Dobré veci Elky Fullerovej, ktorá má ľuďom pomáhať pri boji s anorexiou. Stojí za krátkym filmom s názvom Annine denníky, ktorého cieľom je upozorniť práve na poruchy príjmu potravy.
Blogerka a youtuberka vek: 28 IPI skóre: 109
Petra Dzvoníková začínala ako blogerka, a to už v 12 rokoch, v minulosti okrem osobného blogu viedla aj blogy pre dve kapely. Dnes tvorí prevažne videoobsah a podcasty pod názvom „Na Gauči s Nasklee“, v ktorých chce ukázať rôzne pohľady na jednu a tú istú vec a zároveň podnietiť ľudí k diskusii. Nebojí sa otvárať náročnejšie témy, ako sú sexualita, intimita, vzťahy či znásilnenie. Práve to sama prežila v 17 rokoch. O tomto traumatizujúcom zážitku sa po rokoch rozhodovania odhodlala natočiť video, ktoré má viac ako 200-tisíc videní. Momentálne je na rodičovskej dovolenke s dvomi deťmi, to druhé sa jej narodilo pomerne nedávno.
Na základe dopytovania vyše 15 000 respondentov vo veku 15 až 40 rokov vznikol ranking 230 slovenských influencerov a celebrít založený na technike dopytovania CAWI (Computer Assisted Web Interviewing), pri ktorej respondenti vypĺňajú elektronický prieskumný dotazník. Tohtoročný rebríček najvplyvnejších Slovákov sa skladá z mien 20 influencerov, ktorí majú na Instagrame a/alebo YouTube a/alebo Facebooku minimálne 45 000 followerov/subscriberov (môže byť aj kombinovane) a ktorí zároveň nadväzujú komerčné spolupráce s cieľom zarábať peniaze, prípadne majú podľa odborníkov potenciál, aby ich značky oslovili na spoluprácu. Súčasť rebríčka netvoria tí známi Slováci, ktorých značky alebo firmy pôsobiace na slovenskom trhu z rôznych dôvodov (napríklad finančných) neoslovujú ako tváre svojich kampaní. Ranking 20 najväčších slovenských influencerov bol zostavený na základe viacerých kritérií a v rámci konečného Influence Power Index skóre (IPI skóre) sa vyhodnocuje nielen znalosť influencera, a teda potenciálny zásah, či jeho obľúbenosť alebo prepojenie na značku, ale aj takzvaný influence funnel, čo je meranie toho, nakoľko dokáže ovplyvniť svojich followerov/subscriberov. Za výsledkami štúdie stojí agentúra GroupM, ktorá na Slovensku zastrešuje mediálne agentúry Wavemaker, MediaCom a Mindshare, pričom sa špecializuje na dáta, technológie a insight potrebné pre marketingovú komunikáciu a mediálne plánovanie. Wavemaker, MediaCom a Mindshare na téme influencer marketingu spolupracujú so značkami ako Beiersdorf, Slovak Telekom, Volkswagen, Procter and Gamble, F&F alebo Unilever.
V tohtoročnom webovom vydaní slovenských top influencerov je na výber zoradenie členov rebríčka v piatich kategóriách. Základnou kategóriou je zoradenie „Podľa IPI skóre“, v ktorej je uvedených 20 influencerov na základe konečného Influence Power Index skóre, ktoré získali v realizovanom dotazníku. Títo ľudia majú najväčšiu schopnosť ovplyvniť ľudí ku kúpe propagovaných výrobkov alebo k návšteve propagovaných miest, reštaurácií či hotelov, ale i ovplyvniť myslenie svojich followerov. V kategórii „Podľa povedomia“ sú top influenceri zoradení na základe toho, aké percento opýtaných ľudí poznalo vybraných členov rebríčka, prípadne o nich aspoň počulo. Zvyšné tri kategórie vypovedajú o tom, akí dôveryhodní, kontroverzní a obľúbení sú u ľudí členovia tohtoročného rebríčka.
Zostavila: Adriána Heglasová
Foto: Instagram influencerov
Údaje o počte followerov sú z 13. júla 2021.
Cambridge Dictionary influencera definuje ako osobu alebo skupinu, ktorá má silu ovplyvňovať správanie a názory druhých. V ostatných rokoch začali preto rôzne spoločnosti a organizácie spolupracovať s týmito ľuďmi, aby dosiahli svoje marketingové ciele. Základom je prepojiť influencera so značkou tak, aby to bolo uveriteľné pre jeho fanúšikov. Marketing firmy dostáva v podobe influencerov posilu. Nemali by byť len konkurenčnou výhodou, ale mali by značke priniesť aj expertízu a skúsenosti. Odozva na ich využitie v kampani musí byť merateľná a pridať hodnotu brandu.
Preklad slova influencer do slovenčiny zatiaľ neexistuje. Slovo influencer pochádza z anglického výrazu ovplyvniť. Influenceri majú možnosť vyjadriť sa, postaviť sa aj v celospoločenských debatách na jednu alebo druhú stranu. To pomáha zdravej diskusii. Ale stáva sa veľmi zriedka, že influenceri tento potenciál reálne využijú. S davom followerov prichádza veľká zodpovednosť.