Módna stylistka, blogerka vek: 40 IPI skóre: 121
Jana Tomas je stylistka, módna poradkyňa a dlhoročná fashion blogerka. Písaniu o móde sa začala venovať v roku 2012. O aktuálnych trendoch informuje aj prostredníctvom svojho instagramu, kde nazbierala desaťtisíce fanúšikov. Okrem vysokej módy propaguje aj nakupovanie z druhej ruky. Jej sledovatelia môžu pravidelne vidieť odporúčania na outfity, ktoré pochádzajú zo second handov. Vo svete módy sa pohybuje od svojich 15 rokov, skúsila si prácu modelky v Ázii, na šesť rokov sa napokon usadila v Šanghaji. Na rodnej hrudi sa podieľala ako kostýmová výtvarníčka na slovenskom seriáli Panelák. V rámci štúdie Influence Power Index ju ľudia zvolili za človeka, ktorý dokáže v najväčšej miere ovplyvniť ich nákupné správanie.
Recenzent áut vek: 43 IPI skóre: 119
Rasťo Chvála kraľoval rebríčku influencerov minulý rok. Začiatky jeho mediálnej kariéry siahajú do roku 1995, keď mal v rádiu Lumen vlastnú motoristickú reláciu. Po odchode pôsobil viac ako dekádu ako automoto redaktor vo vydavateľstve Petit Press, kde rozbehol automobilovú podstránku denníka SME. Vlastný projekt Garáž.tv sa rozhodol založiť v roku 2015 spolu s manželkou Katkou, ktorá sa zhostila úlohy kameramanky. Svoju záľubu pretavil na zárobkovú činnosť, dnes mu firmy za recenzie áut platia. Jeho videá patria na slovenskom internete k najsledovanejším vo svojej kategórii.
Fotografka vek: 25 IPI skóre: 119
Mladá fotografka Nina Skalíková sa k svojej profesii dostala trochu netradične. Najskôr začala už existujúce fotografie a obrázky upravovať cez program Photoshop, čo ju inšpirovalo k nafoteniu niečoho vlastného. Spočiatku sa štylizovala do polohy fashion a portrétovej fotografky. Od svojich koreňov síce neupustila, čo vidieť aj na jej sociálnych sieťach, kde zverejňuje vlastné zábery známych osobností, no do povedomia mnohých fanúšikov sa dostala vďaka fotografiám zo svojich ciest po svete. Približne pred dvoma rokmi sa vydala do Ázie, kde si skúsila dobrovoľníctvo v Kambodži, aj na cestu po Vietname, Thajsku, Srí Lanke a Indii, kde strávila najviac času. Zábermi z dobrodružných ciest pravidelne zapĺňa svoje sociálne siete.
Moderátor a kuchár vek: 42 IPI skóre: 116
Martin „Pyco“ Rausch sa pohybuje vo svete médií už od roku 1993. Kariéru odštartoval vo Fun Rádiu, kde pracoval ako hudobný moderátor a redaktor. Prelomovým bodom v jeho kariére bolo moderovanie prvej série Slovensko hľadá SuperStar po boku Adely Vinczeovej (rod. Banášovej). Odvtedy pribudlo na jeho konto moderovanie mnohých úspešných televíznych formátov ako napríklad Tvoja tvár znie povedome. Vyštudoval hotelovú akadémiu a svoju záľubu vo varení pretavil do trojice kuchárskych knižiek, ktoré sú zamerané na vegetariánsku stravu. Inšpiráciou mu je aj grécka kuchyňa, ktorú obľubuje, podobne tak aj cestovanie po krajine Peloponézskeho polostrova. Pred vyše 15 rokmi sa dokonca venoval štúdiu novogréčtiny.
Profesionálna lyžiarka vek: 25 IPI skóre: 116
Petra Vlhová je špičková slovenská zjazdová lyžiarka a úradujúca majsterka sveta v obrovskom slalome. K lyžovaniu sa dostala vďaka tomu, že jej rodina otvárala každú zimu v dvoch strediskách svoje bufety. Preto Petra strávila celé dni na lyžiach, čo spolu s tvrdým tréningom dopomohlo k tomu, že sa stala najúspešnejšou slovenskou lyžiarkou. Fanúšikom na sociálnych sieťach ponúka zábery zo svahu, ale aj pohľad do zákulisia lyžovania. Počas kariéry rozbehla aj úspešné spolupráce s niekoľkými značkami, či už džúsov Rauch alebo bagetami Pierre Baguette. S prezentáciou na sociálnych sieťach jej pomáha jej PR manažérka a hovorkyňa v jednej osobe Simona Jágerská. Magazín Forbes ju v roku 2016, vtedy ako 20-ročnú slovenskú juniorskú majsterku sveta, zaradil do rebríčka 30pod30.
Trénerka vek: 26 IPI skóre: 115
Žilinčanka Simona Kozerawski je fitnes trénerka a propagátorka zdravého životného štýlu. Svoju vášeň sa jej podarilo pretransformovať do úspešného profilu na instagrame, kde jej odporúčania sledujú desaťtisíce fanúšikov. V minulosti pracovala v londýnskej korporácii, kde sa však nemohla venovať športu v takej miere, ako by chcela. Keď sa presťahovala do obce Terchová, rozhodla sa ľuďom pomôcť nájsť cestu k pohybu. Sama prešla niekoľkými pohybovými fázami, no v súčasnosti sa aj spolu so svojimi klientmi zameriava na silový tréning v kombinácii s jogou. Okrem fitnes tutoriálov a informácií zo zákulisia trénovania nájdu fanúšikovia na jej sociálnych sieťach aj odporúčania na zdravé doplnky stravy, napríklad aj od slovenských výrobcov. Formovanie postavy ide ruka v ruke s vhodnou stravou a Simona na svojom profile často zdieľa recepty, ktoré mnohokrát tvorí sama.
Moderátorka vek: 31 IPI skóre: 114
Od roku 2013 pracovala v televízii Markíza ako redaktorka Televíznych novín, kde sa venovala najmä témam zdravotníctva. Aktuálne je na rodičovskej dovolenke s dcérou Sárou, ktorá často figuruje aj v jej príspevkoch na sociálnych sieťach na tému rodičovstva. Vo svojich príspevkoch sa venuje rovnoprávnosti žien, charitatívnej činnosti, ale aj osvete v oblasti zdravého životného štýlu a starostlivosti o telo. Na svojom YouTube kanáli Very Veri recenzuje knihy či podcasty a spolu s manželom Matejom „Sajfom“ Cifrom (v rebríčku číslo 20) sa venuje aj témam partnerského života. Od roku 2017 má vlastnú talkshow Sit down s Veronikou, kde spovedá inšpiratívne ženy a inšpiratívnych mužov.
Herečka vek: 26 IPI skóre: 113
Mária Bartalos debutovala na televíznej obrazovke v seriáli Aféry. Preslávila sa postavami v seriáloch Pod povrchom či Kukučka. Okrem toho stvárnila postavu Lindy v populárnom seriáli televízie Markíza Oteckovia. Na filmové plátno sa dostala vďaka postave v trileri Trhlina. V roku 2018 sa zúčastnila na úspešnej šou televízie Markíza Tvoja tvár znie povedome. Aktuálne je na rodičovskej dovolenke so synom Noelom. Vo svojich príspevkoch na sociálnych sieťach sa momentálne venuje skôr rodičovskej tematike a odporúčaniam pre čerstvé matky. Okrem toho propaguje módu od slovenských dizajnérov, recepty a jedlá zdravej výživy. Herectvo vyštudovala na Súkromnom konzervatóriu v Nitre.
Vizážistka, make-up artistka vek: 36 IPI skóre: 113
Lucia Sládečková vyštudovala politológiu a medzinárodné vzťahy, no dala prednosť líčeniu. Známou sa stala vďaka účinkovaniu v relácii Nákupné maniačky, kde líčila a upravovala súťažiace. Pod vlastnou značkou Lucid Style predáva kolekcie umelých rias, štetcov na líčenie a ďalšie doplnky. Okrem súkromných líčení organizuje aj pravidelné vizážistické školenia a kurzy sebalíčenia. Spolupracovala so značkami Mark Scrub, Bioderma, spolu s dcérou Lýdiou sa stali tvárami minerálnej vody Lucka. Sociálne siete zapĺňa zväčša obsahom, ktorý sa spája s líčením, navyše stojí za profilom LucidLovesLydia, ktorý založila svojej dcére, pričom ho sama aj spravuje.
Blogerka, aktivistka vek: 24 IPI skóre: 113
Natália je spojená s módou celý život. Od 14 rokov sa aktívne venovala modelingu, neskôr začala blogovať, dnes módu študuje – tento rok ukončila bakalárske štúdium módy na prestížnej škole v Amsterdame - a aktivizuje sa v oblasti udržateľnosti. Zviditeľnila sa videom o svojej iniciatíve #everyindividualmatters, ktorého sledovanosť raketovo rástla. Odhaľuje v ňom fakty o fast fashion a zahltení planéty plastami. V tejto aktivite pokračuje aj prostredníctvom sociálnych sietí, kde pravidelne zverejňuje príspevky o neetických praktikách známych módnych najmä fast fashion značiek. Na druhej strane propaguje domácu módu či nakupovanie v second handoch.
Biatlonistka vek: 27 IPI skóre: 112
Vypracovala sa medzi najlepšie biatlonistky sveta, zároveň patrí aj medzi najvplyvnejších slovenských športovcov na sociálnych sieťach. Na instagrame ju sleduje takmer 70-tisíc, na facebooku 25-tisíc ľudí a ako hovorí, tieto profily si založila, aby mohla komunikovať s fanúšikmi. Ich počty pritom poskočili vždy, keď dosiahla nejaký dobrý výsledok. Prvý nárast zaznamenala v roku 2015, keď získala na Svetovej zimnej univerziáde v Osrblí všetky tri medaily, ešte väčší skok prišiel po olympiáde 2018 v Pjongčangu, kde vo vytrvalostných pretekoch skončila na piatom mieste. Označenie influencerka jej však nie je po chuti. „Jedna z vecí, ktoré fakt neznášam, je, keď ma niekto označí za influencera. Kariéru som si nevybudovala cez bublinu internetu, ja sa živím ako športovkyňa a vďaka tomu ma ľudia sledujú,“ povedala pre Forbes v júni tohto roku. Naša najlepšia biatlonistka je rodáčkou z Čierneho Balogu a minulý rok sa v ankete Športovec roka umiestnila na 7. mieste.
Kondičný tréner vek: 47 IPI skóre: 112
Kondičný tréner Maroš Molnár sa preslávil v roku 2017 účasťou v televíznej šou Extrémne premeny, v rámci ktorej pomáhal so stratou hmotnosti ľuďom s obezitou. Rodák zo Žiaru nad Hronom je jedným z najuznávanejších trénerov na Slovensku a medzi jeho klientov v kondičnej príprave v minulosti patrili mnohé športové hviezdy ako Daniela Hantuchová, Dominika Cibulková, futbalista Filip Šebo či hokejisti Miroslav Šatan a Ľubomír Višňovský. Na instagrame zdieľa aj tréningové tipy a videá. Je hlavným kondičným trénerom tenisovej akadémie Empire Tennis Academy v Trnave, má aj vlastné centrum funkčného a silového tréningu Molfit a je autorom fitnes aplikácie Molfit’s Functional Training. V minulosti sa venoval zjazdovému lyžovaniu, basketbalu či atletike, v ktorej sa zúčastňoval aj na majstrovstvách Slovenska.
Startupistka vek: 27 IPI skóre: 111
Andrea je spoluzakladateľkou a kreatívnou riaditeľkou e-shopu s očnou optikou Eyerim, ktorého hodnota sa pred vypuknutím koronavírusu v Európe šplhala na 11 miliónov eur. Okrem aktuálneho rebríčka sa tento rok zaradila aj do výberu Forbes 30pod30, minulý rok sa tiež ocitla v desiatke top startupistiek Slovenska. Okrem podnikania je rodáčka zo Spišskej Novej Vsi známa aj na sociálnych sieťach. Na instagrame zdieľa najmä zaujímavé cestovateľské zážitky. „Vývoj firmy si vyžaduje veľa úsilia, no keď cítim, že je toho na mňa príliš a som prepracovaná, cestujem,“ povedala Andrea v minuloročnom rozhovore pre Forbes.sk. Sledovatelia jej začali vo väčšom pribúdať najmä po zverejnení krátkeho dokumentárneho videa Follow me to: Slovakia. Okrem zdieľania cestovateľských zážitkov využíva sociálne siete aj na ekologickú osvetu.
Youtuberka vek: 30 IPI skóre: 111
Lenka Titková, ako sa youtuberka a influencerka volá vlastným menom, začínala ako blogerka v roku 2011 a dostala sa k tomu úplnou náhodou. Počas písania bakalárskej práce sa chcela odreagovať, a tak si založila blog, ktorým sa nieslo motto „A girl in a man’s world“, keďže často trávila čas skôr v spoločnosti chlapcov. V online svete sa tak konečne mohla venovať svojej záľube – kozmetike, o ktorej sa nemala s kým rozprávať. Neskôr prešla na platformu YouTube, kde pridáva videá o kozmetických produktoch, líčení, účesoch a starostlivosti o seba. Aj keď si od vlogovania urobila v minulosti dvojročnú prestávku, medzi ľuďmi má stále úspech. Pôsobí v Košiciach a spolupracuje napríklad so značkami Neutrogena alebo Pepsi.
Blogerka vek: 32 IPI skóre: 110
Jej tvár môžu ľudia poznať z reklám, časopisov či finále Miss Universe z roku 2009. Silvia Križanová je bývalá modelka, nadšená športovkyňa a spolumajiteľka e-shopu oneandsixos, ktorý ponúka minimalistické zlaté či strieborné doplnky s gravírovaním. Tiež je blogerkou a na svojich sociálnych sieťach sa venuje témam týkajúcim sa materstva. Je obľúbenou ambasádorkou mnohých značiek. Momentálne spolupracuje napríklad so sieťou potravín Kraj či so značkou vlasových produktov Wella.
Spisovateľka a podnikateľka vek: 38 IPI skóre: 110
V minulosti známa najmä ako moderátorka, herečka s nomináciou na Českého leva, od narodenia dvojčiat Matildy a Ely aj spisovateľka, podnikateľka a influencerka. Kristína, dcéra herca Borisa Farkaša, stojí za úspešnou značkou Koláčová, pod ktorou navrhuje dnes už ikonické pásikavé tričká s nápismi. V roku 2017 s vtedajším priateľom a súčasným manželom Petrom Tormom rozbehli biznis s krytmi na telefóny so slovenským dizajnom od slovenských grafikov, maliarov a dizajnérov. Od roku 2019 ich biznis zastrešil aj výrobu koláčovského textilu a samostatný e-shop. Jej knihy s tematikou materstva sa stali predlohou seriálu TV Joj Som mama, kde stvárnila hlavnú úlohu. Okrem toho Tormová bloguje o rôznych spoločenských témach a minulý rok sa stala trojnásobnou mamou.
Youtuber vek: 27 IPI skóre: 108
Vlastným menom sa tento Bratislavčan volá Peter Popluhár. Stojí za obľúbenou youtube paródiou na Harryho Pottera s názvom Dano Drevo, ktorá sa virálne šírila po slovenskom internete pred 11 rokmi. Minulý rok začal nakrúcať svoje videá v angličtine, najmä kvôli širšiemu zásahu, a práve jeho druhý kanál pre zahraničné publikum sleduje viac ako 550-tisíc odberateľov. Vo vlogoch sa venuje paródii jednotlivých krajín sveta, cestovaniu a komediálnym skečom. Napísal tiež knihu o cestovateľských zážitkoch s názvom Kde všade som (ne)zomrel. Aj napriek úspechu na sociálnych sieťach zatiaľ spolupracoval len s pár značkami.
Fotograf a dokumentarista vek: 30 IPI skóre: 107
Už začiatky fotografickej tvorby Patrika Paulínyiho boli ovplyvnené láskou k prírode, ktorá sa neskôr niesla aj jeho dokumentárnymi filmami, videami či krátkymi spotmi. Dokumentarista, fotograf a vášnivý cestovateľ dnes tvorí z rôznych kútov sveta a tvrdí, že práve spoznávanie nových ľudí, zvykov a kultúr je pre neho tou najväčšou inšpiráciou. Rodák z Liptovského Mikuláša sa preslávil najmä videom Z lásky k Slovensku, ktoré nastavilo zrkadlo nášmu správaniu k slovenskej prírode. K jeho aktivite – zbieraniu odpadu po krajine – sa pridali desiatky fanúšikov a podľa jeho slov sa takto podarilo vyzbierať takmer sedem ton odpadu po celom Slovensku.
Youtuberka vek: 27 IPI skóre: 107
Slovenská youtuberka Cheryl Kindl, známa aj pod prezývkou Cheryl DeLarge, púta pozornosť svojimi početnými tetovaniami aj vyhranenými názormi. Hovorí o sebe, že je iná a v živote, ako aj vo svojej tvorbe, sa snaží nezapadnúť do jednotvárnej masy. Cheryl je rodáčka z Ilavy a dcéra moderátorky Stanky Poláčkovej. V prieskume agentúry GroupM ju veková kategória 15- až 24-ročných respondentov zaradila medzi tie známe osoby, ktoré dokážu najviac ovplyvniť ich názor a správanie.
Moderátor a youtuber vek: 41 IPI skóre: 107
Matej Cifra, známy pod prezývkou Sajfa, je moderátor a zároveň najstarší youtuber na Slovensku, ako sa sám nazýva. Jeho kariéra odštartovala v roku 2000 v rádiu B1, odkiaľ sa presunul do Fun Rádia, kde pôsobí doteraz. Do povedomia sa Cifra dostal najmä vďaka rannej šou s Adelou Banášovou a ako moderátor reality šou Vyvolení, ktorá bola v roku 2004 jeho televíznym debutom. Kanál na youtube si založil ešte v roku 2015. Medzi jeho najsledovanejšie videá patria tie pod hlavičkou pravidelnej relácie lvl Lama, do ktorej pozýva známych hostí, aby s ním hrali videohry. Je dlhoročným ambasádorom značky Samsung. Jeho manželkou je televízna redaktorka Veronika Cifrová Ostrihoňová (číslo 7 v rebríčku).
Na základe dopytovania vyše 12 000 respondentov vo veku 15 až 40 rokov vznikol ranking viac ako 200 slovenských influencerov a celebrít založený na technike dopytovania CAWI (Computer Assisted Web Interviewing), pri ktorej respondenti vypĺňajú elektronický prieskumný dotazník. Tohtoročný rebríček najvplyvnejších Slovákov tvoria influenceri, a teda osoby, ktoré majú na Instagrame a/alebo YouTube a/alebo Facebooku minimálne 50 000 followerov/subscriberov (môže byť aj kombinovane) a ktoré zároveň nadväzujú komerčné spolupráce s cieľom zarábať peniaze, prípadne majú podľa odborníkov potenciál, aby ich značky oslovili na spoluprácu. Súčasť rebríčka netvoria tí známi Slováci, ktorých značky alebo firmy pôsobiace na slovenskom trhu z rôznych dôvodov (napríklad finančných) neoslovujú ako tváre svojich kampaní. Ranking 20 najväčších slovenských influencerov bol zostavený na základe viacerých kritérií a v rámci konečného Influence Power Index skóre sa vyhodnocuje nielen znalosť influencera, a teda potenciálny zásah, či jeho obľúbenosť alebo prepojenie na značku, ale aj takzvaný influence funnel, čo je meranie toho, nakoľko dokáže influencer ovplyvniť svojich followerov/subscriberov. Za výsledkami štúdie stojí agentúra GroupM, ktorá na Slovensku zastrešuje mediálne agentúry Wavemaker, Mediacom a Mindshare, pričom sa špecializuje na dáta, technológie a insight potrebné pre marketingovú komunikáciu a mediálne plánovanie. Wavemaker, Mediacom a Mindshare na téme influencer marketingu spolupracujú so značkami ako Beiersdorf, Slovak Telekom, Volkswagen, Procter and Gamble, F&F alebo Unilever.
V tohtoročnom webovom vydaní slovenských top influencerov je na výber zoradenie členov rebríčka v piatich kategóriách. Základnou kategóriou je zoradenie „Podľa IPI skóre“, v ktorej je uvedených 20 influencerov na základe konečného Influence Power Index skóre, ktoré získali v realizovanom dotazníku. Títo ľudia majú najväčšiu schopnosť ovplyvniť ľudí ku kúpe propagovaných výrobkov alebo k návšteve propagovaných miest, reštaurácií či hotelov, ale i ovplyvniť myslenie svojich followerov. V kategórii „Podľa povedomia“ sú top influenceri zoradení na základe toho, aké percento opýtaných ľudí poznalo vybraných členov rebríčka, prípadne o nich aspoň počulo. Zvyšné tri kategórie vypovedajú o tom, akí dôveryhodní, kontroverzní a obľúbení sú u ľudí členovia tohtoročného rebríčka.
Zostavili: Simona Gulisová, Adriána Heglasová, Zuzana Matuščáková
Foto: Instagram influencerov
Údaje o počte followerov sú z 28. júla 2020.
Cambridge Dictionary influencera definuje ako osobu alebo skupinu, ktorá má silu ovplyvňovať správanie a názory druhých. V ostatných rokoch začali preto rôzne spoločnosti a organizácie spolupracovať s týmito ľuďmi, aby dosiahli svoje marketingové ciele. Základom je prepojiť influencera so značkou tak, aby to bolo uveriteľné pre jeho fanúšikov. Marketing firmy dostáva v podobe influencerov posilu. Nemali by byť len konkurenčnou výhodou, ale mali by značke priniesť aj expertízu a skúsenosti. Odozva na ich využitie v kampani musí byť merateľná a pridať hodnotu brandu.
Preklad slova influencer do slovenčiny zatiaľ neexistuje. Slovo influencer pochádza z anglického výrazu ovplyvniť. Influenceri majú možnosť vyjadriť sa, postaviť sa aj v celospoločenských debatách na jednu alebo druhú stranu. To pomáha zdravej diskusii. Ale stáva sa veľmi zriedka, že influenceri tento potenciál reálne využijú. S davom followerov prichádza veľká zodpovednosť.